Sejladsen er udsat på grund af stormen Knud. Det er beskeden til 450 sejlere torsdag aften den 20. september i Svendborg. Det er en god beslutning. Med udsigt til vindstød på 25-30 m/s er der ingen grund til at sejle ud – ironman eller ej.
Silverrudder 2018 er den sidste i rækken af årets sejladser for mit vedkommende. Efter Classic Fyn Cup, Danmark Rundt Singlehand Offshore og Vegvisirrace kommer mit 6. Silverrudder som rosinen i pølseenden på rigtig mange gode sømil i DEHLfin i 2018.
Silverrudder plejer at være en sejlads med meget lidt vind. Derfor har jeg lånt Jens`s spiler på 145 m2. Så kan de bare komme an med 2 m/s!
Sådan skulle det ikke gå. Langtfra. Sejladsen bliver den mest forblæste sejlads jeg nogensinde har gennemført singlehand.
Starten
Efter 22 timers udsættelse går vi 30 både i klasse large over startlinien lørdag morgen kl. 09.45. Det blæser 12-14 m/s i Svendborgsund, færgerne kommer blæsende, og vi starter på kryds mod Svendborgsundbroen i 3-4 knobs medstrøm. En giftig cocktail, der også resulterer i adskillige grundstødninger, sammenstød, brokontakt og lignende.
Jeg starter med reb 1 samt rebet fok. I bagklogskabens lys var det lige et forsejl for meget. Mange kryds ud af det smalle Svendborgsund giver meget sved på panden og mange tætte situationer, men det lykkes. Det lykkes så godt at jeg på et tidspunkt ligger 2 i klassen med min legekammerat i Movida på 1. pladsen. Hu hej hvor det går.
Hård vind
Krydset op mod Lyø bliver en styrkeprøve for mand og båd. Vinden frisker op til 15-20 m/s i middelvind. Det er altså meget. Jeg går i reb 2 men har stadig rigeligt sejl oppe. På et tidspunkt kommer der et pust på 28m/s, hvor båden simpelthen krænger helt over. Vil den lægge sige med masten vandret i vandet? Nej, den skubbes med stor kraft sidelæns gennem vandet, grøn vand presses ind over dækket, den retter sig op, og vi sejler videre. Uha. Det er bare med at holde fast. Med stort besvær ruller jeg forsejlet helt ind og sunder mig lidt. Det knitrer i radioen med grundstødninger og pan-pan meldinger, men marinen er på plads og klarer problemerne.
Vel rundt om Horne Land bliver kursen gradvis mere åben mod Lillebælt, men stadig kommer der heftige byger med godt 20 m/s. Der er stadig langt hjem. Fra de mange singlehandsejladser ved jeg, at det gælder om at spare på kræfterne, men lige præcis det modsatte er sket her. Sejladsen har allerede krævet mange kræfter.
Lillebælt
Lillebælt bliver en anden slags udfordring. Vinden lægger sig til 5-10 m/s og nu gælder det primært om at vælge det rigtige spor i den kraftige modstrøm. Movida er igen kommet foran mig. Silverrudder 2018 er jo dybest set en kapsejlads mellem Movida og DEHLfin.
Jeg kommer godt under den gamle bro helt tæt under land i idvande, og da jeg runder den nye bro helt tæt under Jylland, mødes jeg af et højt råb fra land “så er det bare fuld gas!”. Morten, Carsten og Co fra SNV står og hepper på land. Dejligt. Det giver ny energi, men pludselig går jeg næsten i stå. Farten er ellers 6 knob gennem vandet, men modstrømmen er nu 5 knob og nærmeste bropille er på kollisionskurs. Jeg tager en hurtig beslutning og drejer væk for at gå under broen længere ude i bæltet. Båden snurrer rundt som i en håndbremsevending og derefter lykkes det at komme under og over mod Fyn-siden. Ved Strib er Movida og DEHLfin igen samlede, mens vi kryber langs kysten i idvandet.
Storebælt
I mørket lænser vi mod Æbelø i den hårde vind med 10-12 knob. Bommer ved Æbelø (spændende manøvre) og retter stævnen mod Fynshoved. Movida kommer igen foran. For pokker da. Jeg reber det hele ud igen. Efter kort tid runder vi Fynshoved, og nu er det “bare” at glide for halvvind ned til Thurø Rev.
Natten er kold og vinden bliver spids efter Storebæltsbroen, men det lykkes akkurat at holde op til bøjen ved revet. Jeg ligger nr. 5 med Movida som nr. 3. Efter rundingen af bøjen kommer morgengryet, og jeg kan nu se nr. 3 og 4 kort foran mig. Nu bliver det afgørende. Svendborgsund er altid en spændende udfordring efter langt over 100 sømils sejlads, masser af strøm og ofte meget svag vind.
Svendborgsund
Denne gang er ingen undtagelse. DEHLfin kommer tættere på nr. 3 og 4. Jeg bruger bådene foran mig som strøm- og vindpile, der meget klart indikerer, hvor det optimale spor ligger i sundet. Pludselig står Movida meget stille i styrbord side af sejlløbet og overhales af nr. 4, Luffe 37 Stefan Knabe, der nu ligger 3. Movida er gået på grund – skubbet ind på lavt vand af den kraftige medstrøm og uden vindtryk, er det umuligt for Rene at få båden fri. Det er ubærligt efter en imponerede debutsejlads, at gå på grund 300 m før målstregen. Jeg kigger til siden mens jeg glider forbi Movida. Jeg fornemmer klart, at det ikke er tid for dårlige kommentarer lige nu.
Målstregen
Jeg kommer tættere på Luffen og er nu nr. 4 – 200m før mål. En tysk rib kommer Stefan Knabe i møde og gratulerer ham med den flotte sejlads og trediepladsen. Men pas nu på! Ingen kapsejlads er slut før målstregen er passeret. Mens tyskerne smalltalker og Stefan mister koncentrationen, får jeg akkurat lejlighed til at smutte forbi Luffen og ender som nr. 3 i klassen. 10 både gennemfører i klasse large. Totalt set gennemfører 53 sejlere.
Læring
Sejladsen bliver uden sammenligning den fysisk hårdeste Silverrudder for båd og mand nogensinde. Sejladsledelsen har truffet svære beslutninger om sejlernes sikkerhed, men de kommer sandsynligvis til at gentænke nogle scenarier omkring omsejlingsretning, vindstyrker, bropassage, startlinje og sikkerhed oven på dette års sejlads, som på mange måder var en øjenåbner.
De mange sejlere, der enten ikke stillede til start eller udgik i løbet af sejladsen fortjener alle stor respekt og anerkendelse. Det er en svær beslutning at vende om, men for mange var det den eneste rigtige. Det er god dømmekraft og godt sømandsskab.
/ Anders Johansen
Se mere på disse links:
https://youtu.be/_TFK_WBd2bE
http://www.tractrac.com/web/event-page/event_20180921_Silverrudd/1409/
https://www.silverrudder.com
Facebookgruppen: DEHLfin Danmark Rundt Singlehand