André Højen Christiansen har kurs mod OL i Finnjolle, og går nu nye veje i kampen om den sidste plads ved OL. André søger derfor udfordringer i kølbådsverdenen ved ORC EM i Stockholm.
Jeg har som de fleste af jer haft sommerferie. Men nogle forsømte eksaminer på grund af EM gjorde, at sommerferien hurtigt blev inddraget til fordel for læsning. Det er en del af det, at have et projekt som mit – de fleste ferier bliver brugt på enten arbejde eller skole. Heldigvis er arbejdet tit forbundet med sejlads, så jeg klager bestemt ikke!
Som sagt før sommerferien, blev der lagt en ny plan frem mod næste og sidste OL-udtagelse. Da jeg ikke lykkedes med udtagelsen ved dette års EM, var jeg selv ret bevidst om, at jeg ikke bare skulle køre videre i det samme spor, som jeg har gjort de seneste fire år. Med det samme ”spor” mener jeg, at jeg har haft en periode på fire år, hvor jeg har lagt ekstremt mange timer i Finnjollen. Det er nødvendigt i OL-klasserne, da det er den eneste måde, hvorpå man opnår den kendskab til jollen, som er nødvendig og for at få skabt fundamentet. Fundamentet betegnes for mig som fart. Med andre ord er jeg ligeså hurtig som de bedste i verden på nuværende tidspunkt, men hvorfor vinder jeg så ikke? Alle sejlere ved, at der er så mange andre ting, som også har indflydelse – vores komplekse sport!
Jeg var derfor ret bevidst om, at min nye plan skulle indeholde andre discipliner fra sejlsporten for på den måde at udvide mine perspektiver. Derfor har jeg søgt udfordringer i kølbådsverdenen, som allerede starter næste uge med ORC EM i Stockholm. Jeg skal sammen med et team, noget som jeg ikke er vant til, sejle hurtigst muligt i en optimeret XP 44. Jeg bliver helt sikkert udfordret på flere parametre, og det er netop formålet. Måske jeg ser nogle af jer deroppe?
Radikalt var desuden et ord, der var meget vigtigt for mig at få placeret i den fortsatte satsning. Dette skyldes, at vi er 13 europæiske nationer, som skal i kamp om den sidste plads ved OL, hvoraf nogle af nationerne har deltagelse af medaljetagere ved OL i London. Uanset hvor man skal sejle kapsejladser, er det altid vigtigt at orientere sig omkring de mest sandsynlige forhold, som gør sig gældende på netop den lokation. Genoa i Italien, hvor stævnet for OL-udtagelsen skal holdes, er yderst kendt for lette vindforhold, faktisk er vores alle samens fortrukne tursejl genuaen udviklet i netop dette farvand!
Dette faktum giver nogle muligheder for netop at tænke radikalt på flere parametre, da Finnjollen er den eneste klasse på OL-programmet, hvor man stadig må lave små ændringer på sit grej – det er ikke en Onedesign klasse. Jeg har heldigvis fået allieret mig med nogen gode teoretiker samt sponsorer med interesse heri, så det bliver en spændende proces at være en del af.
Meget af min kampagne vil desuden foregå i Danmark, dog med et smut til Gardasøen, frem mod vinter.
Jeg vil afslutningsvis takke for nogle gode sommerferiearrangementer i ungdomsafdelingen, hvor alle udviste en glæde ved et at være på vandet, hvilket er det vigtigste!